Tuesday, December 20, 2011

Interview of the Wife of Late Dr Israr Ahmed


Abdullah b. 'Amr reported Allah's Messenger as saying: The whole world is a provision, and the best object of benefit of the world is the pious woman.(Reported by Imam Muslim)

Read the Life interview of the wife of leading Islamic Scholars of the Era Dr Israr Ahmed
The Sacrifices his wife made that enabled him to be the person he could
how she helped him in the matters of Deen by not complaining for not having enough of the worldly assets.
An Interview with the wife of Dr Israr Ahmed
File Can also be downloaded from the following link

Monday, December 12, 2011

نظریہ وطنیت اور اقبال


ترانہ ملی - علامہ محمد اقبال 

چين و عرب ہمارا ، ہندوستاں ہمارا 
مسلم ہيں ہم ، وطن ہے سارا جہاں ہمارا 

توحيد کي امانت سينوں ميں ہے ہمارے 

آساں نہيں مٹانا نام و نشاں ہمارا 

دنيا کے بت کدوں ميں پہلا وہ گھر خدا کا 
ہم اس کے پاسباں ہيں، وہ پاسباں ہمارا 
تيغوں کے سائے ميں ہم پل کر جواں ہوئے ہيں 
خنجر ہلال کا ہے قومي نشاں ہمارا 
مغرب کي واديوں ميں گونجي اذاں ہماري 
تھمتا نہ تھا کسي سے سيل رواں ہمارا 
باطل سے دنبے والے اے آسماں نہيں ہم 
سو بار کر چکا ہے تو امتحاں ہمارا 
اے گلستان اندلس! وہ دن ہيں ياد تجھ کو 
تھا تيري ڈاليوں پر جب آشياں ہمارا 
اے موج دجلہ! تو بھي پہچانتي ہے ہم کو 
اب تک ہے تيرا دريا افسانہ خواں ہمارا 
اے ارض پاک! تيري حرمت پہ کٹ مرے ہم 
ہے خوں تري رگوں ميں اب تک رواں ہمارا 
سالار کارواں ہے مير حجاز اپنا 
اس نام سے ہے باقي آرام جاں ہمارا 
اقبال کا ترانہ بانگ درا ہے گويا 
ہوتا ہے جادہ پيما پھر کارواں ہمارا 


وطنیت - علامہ محمد اقبال 

اس دور ميں مے اور ہے ، جام اور ہے جم اور 

ساقي نے بنا کي روش لطف و ستم اور 

مسلم نے بھي تعمير کيا اپنا حرم اور 

تہذيب کے آزر نے ترشوائے صنم اور 
ان تازہ خداؤں ميں بڑا سب سے وطن ہے 
جو پيرہن اس کا ہے ، وہ مذہب کا کفن ہے 
يہ بت کہ تراشيدہء تہذيب نوي ہے 
غارت گر کاشانہء دين نبوي ہے 
بازو ترا توحيد کي قوت سے قوي ہے 
اسلام ترا ديس ہے ، تو مصطفوي ہے 
نظارہ ديرينہ زمانے کو دکھا دے 
اے مصطفوي خاک ميں اس بت کو ملا دے ! 
ہو قيد مقامي تو نتيجہ ہے تباہي 
رہ بحر ميں آزاد وطن صورت ماہي 
ہے ترک وطن سنت محبوب الہي 
دے تو بھي نبوت کي صداقت پہ گواہي 
گفتار سياست ميں وطن اور ہي کچھ ہے 
ارشاد نبوت ميں وطن اور ہي کچھ ہے 
اقوام جہاں ميں ہے رقابت تو اسي سے 
تسخير ہے مقصود تجارت تو اسي سے 
خالي ہے صداقت سے سياست تو اسي سے 
کمزور کا گھر ہوتا ہے غارت تو اسي سے 
اقوام ميں مخلوق خدا بٹتي ہے اس سے 
قوميت اسلام کے جڑ کٹتي ہے اس سے 

  

Sunday, December 11, 2011

اطاعت اور فطرتِ انسانی - مختار حسین فاروقی

اطاعت اور فطرت انسانی - مختار حسین فاروقی 
شاید آدمی یہ شمجھ بیٹھا ہے یا بے دین لوگوں کی طرف سے یہ تصور دانستہ عام کیا گیا ہے کہ ہم تو "آزاد" لوگ ہیں جو کس دوسرے کی اطاعت نہیں کرتے اور یہ جو لوگ اللہ تعالٰی اور اس کے رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی اطاعت کرتے ہیں یہ لوگ پاپند ہیں اور بہت سارے قاعدوں اور ضابطوں میں جکڑے ہوئے ہیں۔
 حقیقت میں شاید ایسا نہیں ہے ۔ اور کلیّتہً "آزاد" تو دنیا میں کوئی مخلوق نہیں ہے جمادات و نباتات تو پورے طور پر فطر قوانین کے پاپند ہیں،,حیوان بھی جو زندگی کے مقابلتہً ونچے درجے پر فائز ہیں مکمل طور پر خالقِ کائنات کے پہلے سے طے شدہ ضابطے اور قانون کے مطابق زندگی گزارنے پر مجبور ہیں۔حیوانات کا کھانا، پینا ، رہنا ، سہنا م غرض یہ کہ ہر ہر فعل ان کی جبلت کے تابع ہوتا ہے ۔۔۔۔ رہا انسان جو اشرف المخلوقات ہے تو اسے اللہ نے چونکہ اپنا خلیفہ بنایا ہے لہذا جہاں ایک طرف حضرت انسان اللہ تعالٰی کے طے شدہ بہت س ظابطوں کا پاپند ہے اور اُن سے {اپنے سے کم تر مخلوْ کی طرح} سرِ مو انحراف نہیں کر سکتا وہاں یہ ابن آدم تھوڑی سی "آزادی" بھی رکھتا ہے اور اُسے یہ اختیار دیا گیا ہے کہ اپنی مرضی سے {زندگی کی    شاہراہ پر } چاہے تو اسلام اور ایمان کی زندگی اختیار کرلے اور چاہے تو کفر اور تکذیب کی روش اختیار کرلے۔  
اسلام میں داخل ہوکر بندہ تو اللہ تعالٰی اور اس کے رسول صلی اللہ علیہ وسلم کے احکام کا پاپند ہو ہی جاتا ہے "کفر" کی زندگی گزارنے والا شخص بھی کلیتہً "آزادی" کی زندگی نہیں گزارتا بلکہ نظریات  و افکار و اعمال کی پیروی پر ارادتاً اور برائی کی طرف میلان کی وجہ سے دباو کے تحت بھی مجبور نظر آتا ہے ۔ چناچہ ایسا انسان سماجی دباو ، معاشرتی رسوم و رواج اور اجتمائی قومی حالات کے تحت زندگی گزارنے کے علاوہ کوئی چارہ نہی پاتا۔
حقیقت تو یہ ہے کہ فطرت انسانی میں اپنی مرضی کو دبا کر کسی اور اعلٰی طر ہسیت کی حکم بر آری کرنا شامل ہے۔فرق صرف یہ رہے گا کہ مسلمان اپنی آزاد مرضی کو اپنے خالق اور رب کے قدموں اور چرنوں میں لا کر ڈال دیتا ہے اور اس کی اطاعت کے جذبے سے سرشار ہوکر "إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ" کا نغمہ الاپتا ہے اور کافر و مشرک ، پتھر کی مورتیوں ، نفسیانی خواہشوں اور اپنے ہی جیسے بعض  دوسرے مجبور و محکوم بندوں کی اطاعت گزاری اور غلامی اختیار کرلیتا ہے۔ کسی ہوشمند اور غیر جانبدار شخص کے لیے فیصلہ زیادہ مشکل نہیں ہے کہ کون حقیقت سے زیادہ قریب ہے اور کون فطرت انسانی کو مسخ کرنے کی پاداش میں اس سے کوسوں دور اور قران مجی کے الفاظ میں "ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا" کا مصداق ہے ۔ نتیجتاً انسان خواہی نہ خواہی کسی کی اطاعت کر رہا ہے ۔ لیکن اس سوال کا جواب ، کہ آیا وہ اطاعت صرف دنیاوی زندگی اور یہیں کے مفادات تک محدود ہے جسے قران مجید الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا" کہتا ہے یا اس کے ثمرات حیات بعد الممات میں بھی خوشگوار ہوں گے، اس بات پر مخصر ہے کہ انسان کا نصب العین اور مقصدِ زندگی کیا ہے ؟ مقصد اگر صرف شکم پوری اور تن پروری ہے یا دنیاوی مفادات جمع کرنا ہے اور آرام و آسائش کے ساتھ زندگی گزارنا ہے تو انسان ایک مخصوص قسم کے نظامِ اطاعت کے حوالے ہوجائے گا جو اپنے نفسانی خواہشات کے اتباع سے شروع ہوگا۔ جسے قران مجید نے "اپنے نفس کو اپنا معبود بنا لینا" قرار دیتا ہے ، اور ہم درہم و دینار کی بندگی سے ہوتا ہوا شرک پر ختم ہوگا، جس میں انسان کے لیے بے اطمینانی ، بے چینی ، کرب و الم اور بالآخر "عذابِ شدید" کے سوا اور کچھ نہیں۔
اور۔۔۔۔اگر مقصد اپنے خالق و مالک کو پہچاننا اور اس کی رضا اور خوشنودی ہے تو زندگی میں ترجیحات بلکل دوسری ہوں گی اور انجام بھی بلکل مختلف۔ یہی راستہ ہمارے دینِ اسلام کا راستہ ہے اور اسی راہ کے ہم سب مسافر ہیں ۔ یہی راستہ انقلاب آفریں بھی ہے اور حیات بخش بھی۔

{شایہ شدہ ماہنامہ میثاق نومبر ۱۹۸۸}

Saturday, December 10, 2011

ایک تاریخی شادی


سعید بن مسیب ؒ ایک جلیل القدر تابعی گزرے ہیں۔ مشہور حافظ حدیث صحابی حضرت ابوہریرہؓ کے داماد تھے۔ سعید بن مسیب کی ایک بیٹی تھی، جو نہایت خوبصورت خوب سیرت، کتاب اللہ کی حافظہ اور سنتِ رسول صلی اللہ علیہ وسلم  کی عالمہ تھی۔ اموی خلیفہ عبد الملک بن مروان نے اپنے بیٹے ولید کے لیے اس کا رشتہ مانگا لیکن آپؒ نے انکار کردیا۔ اس انکار کی و جہ سے سعید ابن مسیبؒ کو سخت سختیاں جھیلنی پڑی۔
اب سعید بن مسیبؒ اپنی بیٹی کے رشتے کے لیے فکر مند ہوگئے اور سوچنا شروع کیا کہ جیسے ہی کوئی مناسب رشتہ ملے تو لڑکی کا عقد کروں گا۔ ان دنوں ان کے درس میں باقاعدگی سے حاضر ہونے والا شاگرد ابو وداعہ غیرحاضر تھا۔ آپؒ کے دل میں طرح طرح کے وسوسے پیدا ہو رہے تھے کہ نہ معلوم بیچارے کو کوئی حادثہ پیش آگیا یا بیمار ہے۔ تین دن کے بعد شاگرد درس میں نظر آیا، لیکن وہ پریشان اور غم زدہ تھا۔ دریافت کیا ’’بھائی تین دن کہاں تھے؟‘‘ اس نے کہا، حضرت! میری بیوی وفات پاگئیں تھی، میں اس کی تجہیز و تکفین میں مصروف رہا۔ لوگ تعزیت کے لیے آرہے تھے، اس لیے حاضر نہ ہوسکا۔ تین دن شرعی تعزیت پوری کرکے آگیا۔ دریافت فرمایا: ’’اب کیا ارادے ہیں؟‘‘ دوسری شادی کرو گے؟ طالب علم نے جواب دیا۔ حضرت! مجھ فقیر، قلاش اور مفلوک الحال آدمی کو بھلا کون رشتہ دے گا؟ دن بھر پڑھائی کرتا ہوں، رات میں مزدوری کرتا ہوں۔ طالب علم یہ کہہ رہا تھا تو سعید بن مسیبؒ کے ذہن میں اپنی اکلوتی عالمہ فاضلہ حسین و جمیل اور نہایت صالح بیٹی کا تصور گردش کر رہا تھا۔ آپؒ اس طالب علم کو اچھی طرح جانتے تھے اور یہ تقویٰ کی اس معیار پر پورا اترتے تھے جو وہ چاہتے تھے۔ طالب علم کو مخاطب ہوکر فرمایا: میری بیٹی سے شادی کرو گے؟طالب علم بھونچکا ہوگیا، کہا ، حضرت کیا یہ ممکن ہے؟ فرمایا کہ ’’ہاں‘‘۔ پھرطلبہ کو جمع کیا۔ ایجاب و قبول ہوا اور نکاح ہوگیا۔
ابووداعہ کو خوشی تو ہوئی لیکن اب رخصتی کے لیے پریشان تھا کہ قرض وغیرہ کہاں سے حاصل کروں۔ دن بھر روزہ رکھ کر شام کو افطار کیا، تو دروازہ کھٹکھٹانے کی آواز آئی۔ پوچھا، کون ہے؟ آواز آئی سعید۔ ابووداعہ کہتے ہیں میں نے سعید بن مسیبؒ کو چھوڑ کر اس نام کے ہر شخص کا تصور کیا، کیونکہ سعید بن مسیبؒ تو چالیس برس سے اپنے گھر اور مسجد کے علاوہ کہیں نہیں گئے۔ اٹھ کر دروازہ کھولا تو وہاں سعید بن مسیبؒ کھڑے تھے۔میں نے کہا: اے ابو محمد (سعید کی کنیت) آپ نے کیوں زحمت فرمائی، مجھے بلا بھیجا ہوتا۔ انہوں نے کہا: مجھے خیال آیا کہ تم اپنے گھر میں تنہا ہو گے، حالانکہ اب تو تمہاری شادی ہوچکی ہے۔ مجھے گوارا نہیں ہوا کہ تم تنہا رات بسر کرو اور یہ ہے تمہاری بیوی، اس کو میں ساتھ لایا ہوں۔ انہوں نے اپنی صاحبزادی کو دروازے کے اندر کیا اور واپس چلے گئے۔ یہ تھی وہ اسلامی شادی، نہ رسم مہندی، نہ جہیز، نہ کوئی ہنگامہ۔ مومنوں کی بیٹیاں اسی طرح بیاہی جاتی ہیں کیونکہ شادی کے لیے معیار تقویٰ ہے۔

Tuesday, December 6, 2011

Qualities of a Religiously Committed Wife


(a)
The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) encouraged marrying women who are religiously committed, as he said: “Women may be married for four things: their wealth, their lineage, their beauty and their religious commitment. Choose the one who is religiously-committed, may your hands be rubbed with dust (i.e., may your prosper).” Narrated by al-Bukhaari, 5090; Muslim, 1466. 
‘Abd al-‘Azeem Abaadi (may Allaah have mercy on him) said: 
What this means is that a man who is religiously committed and of noble character should make religion his focus in all things, especially with regard to long-term matters. So the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) enjoined finding a wife who is religiously committed, which is the ultimate goal. 
“may your hands be rubbed with dust” is urging him to strive hard and roll up his sleeves and seek that which is enjoined.  
‘Awn al-Ma’bood (6/31). 
(b)
With regard to the attributes of religiously committed women, we may list many attributes which apply to women who are described as religiously committed. These include: 
1.     Sound belief  
This is the most important attribute. The woman who is from ahl al-sunnah wa’l-jamaa’ah will have achieved the highest and most precious characteristic of religiously-committed women, and the one who is a follower of bid’ah (innovation) and misguidance will not be one of the religiously committed women whom the Muslim is encouraged to marry, because of the bad effect that she will have on the husband or children, or on both. 
2.     Obedience to her husband, and not going against him if he enjoins something that is right 
It was narrated that Abu Hurayrah said: It was said to the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him): Which of women is best? He said: “The one who makes (her husband) happy when he looks at her, obeys him when he tells her to do something, and does not disobey him with regard to herself or her wealth in a way that he dislikes.”
Narrated by al-Nasaa’i (3131); classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Nasaa’i. 
So the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) mentioned together three important characteristics to be found in the good, righteous wife. They are:
(i)                When he looks at her, he is happy with her religious commitment, attitude, behaviour and appearance.
(ii)              When he is away from her, she protects his honour and his wealth.
(iii)            If he tells her to do something, she obeys him, so long as he does not tell her to commit sin. 
3.     Helping her husband in his faith and religious commitment, telling him to do acts of obedience and stopping him from doing haraam things. 
It was narrated that Thawbaan said: When there was revealed about silver and gold what was revealed, they said: So what kind of wealth should we acquire? ‘Umar said: I will find out about that for you. So he mounted his camel and caught up with the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and I was right behind him. He said: O Messenger of Allaah, what kind of wealth should we acquire? He said: “Let one of you acquire a thankful heart, a tongue that remembers Allaah and a believing wife who will help him with regard to the Hereafter.” 
Narrated and classed as hasan by al-Tirmidhi (3094). In another version it says: “who will help him with his faith.” Ibn Maajah (1856). Classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi.   
Al-Mubaarakfoori (may Allaah have mercy on him) said: 
“A believing wife who will help him with his faith” means, with his religious commitment, by reminding him to pray, fast and do other acts of worship, and will keep him from committing zina and all other haraam deeds. 
Tuhfat al-Ahwadhi (8/390). 
4.     She should be a righteous woman, and among the attributes of the righteous woman is that she is obedient to her Lord and fulfils her husband’s rights with regard to his wealth and herself, even when her husband is absent. 
Allaah says (interpretation of the meaning): 

“Therefore the righteous women are devoutly obedient (to Allaah and to their husbands), and guard in the husband’s absence what Allaah orders them to guard (e.g. their chastity and their husband’s property)”
[al-Nisa’ 4:34]. 
Shaykh ‘Abd al-Rahmaan al-Sa’di (may Allaah have mercy on him) said:  
“Therefore the righteous women are devoutly obedient” means: obedient to Allaah, may He be exalted. 
“guard in the husband’s absence” means: they are obedient to their husbands and even in their absence they guard themselves and their husband’s wealth, seeking the help of Allaah in that, because no one can do that by himself or herself, for the self is inclined towards evil, but the one who puts his trust in Allaah, He will suffice him and help him in his religious and worldly affairs. 
Tafseer al-Sa’di (p. 177) 
It was narrated that Sa’d ibn Abi Waqqaas said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “There are four things that are essential for happiness: a righteous wife, a spacious home, a good neighbour and a sound means of transportation. And there are four things that make one miserable: a bad neighbour, a bad wife, a small house and a bad means of transportation.” 
Narrated by Ibn Hibbaan in al-Saheehah (1232); classed as saheeh by al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehah (282) and Saheeh al-Targheeb (1914). 
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him) said:  
A righteous wife will be with her righteous husband for many years, and she is the one who is meant in the hadeeth in which the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “This world is temporary conveniences and the best of its comforts is a believing wife, who when you look at her she pleases you and if you tell her to do something she obeys you, and if you are away from her she protects you with regard to  herself and your wealth.”
 This is what the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) enjoined when the Muhaajiroon asked him which kind of wealth they should acquire, and he said: “Let one of you acquire a tongue that remembers Allaah, a thankful heart, and a believing wife who will help him with regard to the Hereafter.” Narrated by al-Tirmidhi from Saalim ibn Abi’l-Ja’d, from Thawbaan. 
She may offer the love and compassion that Allaah speaks of in His Book, and the pain of separation may be harder for her than death in some cases, and harder than losing wealth or leaving one’s homeland, especially if one of them is fond of the other or they have children together who will be harmed by separation.  
Majmoo’ al-Fataawa (35/299). 
5.     Good etiquette and knowledge 
It was narrated that Abu Moosa al-Ash’ari said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “There are three who will be given a double reward: a man from among the people of the Book who believed in his Prophet, then lived to see the Prophet (S) and followed him and believed in him– he will have a double reward; and a slave who fulfils his duty towards Allaah and towards his master – he will have a double reward; and a man who had a slave woman whom he fed and fed her well, and taught her and taught her well, then he set her free and married her – he will have a double reward.”
Narrated by al-Bukhaari (97) and Muslim (154). 
Al-Mubaarakfoori (may Allaah have mercy on him) said:
“and taught her” means he taught her good manners. 
“and taught her well” means teaching in a kind manner.  
Tuhfat al-Ahwadhi (4/218). 
6.     Doing acts of worship and obedience, and refraining from haraam things. 
This is part of what being religiously committed means, that is mentioned in the saheeh hadeeth that we quoted at the beginning of our answer. 
Al-Khateeb al-Sharbeeni al-Shaafa’i (may Allaah have mercy on him) said: 
What is meant by religious commitment is acts of obedience and worship, and righteous deeds, and refraining from haraam things. 
Mughni al-Muhtaaj (3/127). 
The one who combines obedience to her Lord, doing the obligatory duties that are enjoined upon her, and avoiding the haraam things that she is forbidden to do, with obedience to her husband, has glad tidings from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) that she will be highly honoured when she enters Paradise. 
According to the hadeeth: “If a woman prays her five (daily prayers), fasts her month (Ramadaan), guards her chastity and obeys her husband, it will be said to her: Enter Paradise by whichever of the gates of Paradise you wish.” Narrated by Ahmad (1664) and others; classed as hasan by al-Albaani because of another report in Saheeh al-Targheeb, as stated by al-Arna’oot in Takhreej al-Musnad. 
7.     She is a devout worshipper and one who fasts 
Allaah says (interpretation of the meaning): 

“It may be if he divorced you (all) that his Lord will give him instead of you, wives better than you __ Muslims (who submit to Allaah), believers, obedient (to Allaah), turning to Allaah in repentance, worshipping Allaah sincerely, given to fasting or emigrants (for Allaah’s sake), previously married and virgins”
[al-Tahreem 66:5] 
al-Baghawi (may Allaah have mercy on him) said: “will give him instead of you, wives better than you Muslims” means who submit to Allaah and obey Him. 
“believers” who believe in the Oneness of Allaah (Tawheed). 
“obedient (to Allaah)” means obedient, or it was said: who offer supplication (du’aa’), or who pray. 
“given to fasting or emigrants” those who fast often, or Zayd ibn Aslam said: women who migrated (for the sake of Allaah), or it was said, who go with him wherever he goes.  
Tafseer al-Baghawi (8/168). 
Thus it is known that “religious commitment” (deen) is a comprehensive word that includes different kinds of worship, obedience, characteristics and attitudes. It is essential to note that that which we have said of these qualities and deeds is not the same with all women, rather there are different degrees thereof, and that is well known. The more modest, knowledgeable and devoted to worship a woman is, the more desirable she is as a wife. 
Whatever the case, the woman who is religiously committed is the one who will help a man to protect his own religious commitment, and help him with regard to his Hereafter; she will make him happy when he looks at her and she will protect him when he is absent, and she will raise his children well. 
See the answer to question no. 83777 for information on proposing to a girl who is religiously committed but not beautiful; you will find useful information there that is complementary to this answer. 

And Allaah knows best.

Sunday, December 4, 2011

The Future Is For Islam ... Syed Muhammad Qutb


By Shaykh Muhammad Qutb
The Islamic community had been left in ruins. It had been weakened and divided into small nations. The seeds of internal conflict had been planed and nurtured. Every effort had been made to draw society far away from the essence of religion, keeping people in ignorance and luring them with worldly incentives. Attempts to reform within an Islamic framework are still being suppressed. Religious practicing Muslims have become outcasts in their own society.
And yet it was the will of Allah, the Almighty, that this religion would survive - not only survive, but make a comeback. For at the same time that Islam is no longer "fashionable" in Muslim countries, people in the West itself are beginning to discover the truths of Islam which Muslims have neglected. And those who have not yet discovered Islam have at least noticed the great spiritual famine that has taken hold of western culture. They are now seeing before them the failure of the new freedom to bring satisfaction to the human soul. Mankind, in general, is in a state of worry, anxiety and despair. Before him is the failure of present political, social and economic systems to realize justice or to bring peace of mind to the human race. Man longs to believe in a purpose behind existence. He is finally beginning to understand the real need for a belief in God, for nothing else can take place - not a belief of mere words and rituals or of spiritual disciplines that neglect human needs, but a religion which includes every aspect of humanity: the mind, the body and the soul. And there is only one religion on earth that includes and satisfies all of these... Islam.
In spite of the obvious difficulties which appear to us now, the obstacles will lessen as more and more people seek an improvement and turn back to reason and to God. And this time, when men awaken and search, they will find Islam.
How long will this take? It is not important. The reward for those who work towards that end is guaranteed by Him who created the heavens and the earth, and the result is in His hands. By the will Allah, Islam has survived its darkest hour. And by His will, it can again spread its light to every corner of the earth.
"And Allah will give victory to those who support Him. Certainly is Allah exalted in strength and in power." [Surah al-Hajj 22:30]

عبادت کا مفہوم - سید ابو ال اعلی مودودی

خدا کی عبادت کے معنی یہ نہیں ہیں کہ بس پانچ وقت اُس کے آگے سجدہ کرلو ۔بلکہ اس عبادت کے معنی یہ ہیں کہ رات دن بھر میں ہر وقت اس کے احکام کی اطاعت کرو جس چیز سے اس نے منع کیا ہے اس سے رُک جاو ۔ جس چیز کا اُس نے حکم دیا ہے اُس پر عمل کرو ۔ ہر معاملہ میں یہ دیکھو کہ خدا کا حکم کیا ہے ۔ یہ نہ دیکھو کہ تمہارا اپنا دل کیا کہتا ہے ، تمہاری عقل کیا کہتی ہے ، باپ دادا کیا کر گئے ہیں ، خاندان اور برادری کی مرضی کیا ہے , جناب مولوی صاحب قبلہ اور جناب پیر صاحب قبلہ کیا فرماتے ہیں ، اور فلاں صاحب کا کیا حکم ہے اور فلاں صاحب کی کیا مرضی ہے ۔ اگر تم نے خدا کی مرضی چھوڑ کر کسی کی بھی بات مانی تو خدائی میں اُس کو شریک کیا . اُس کو وہ درجہ دیا جو صرف خدا کا درجہ ہے ۔ حکم دینے والا تو صرف خدا ہے۔  اِنِ الۡحُكۡمُ اِلَّا لِلّٰهِ‌ؕ ۔ بندگی کے لائق تو صرف وہ ہے جس نے تمہیں پیدا کیا اور جس کے بل بوتے پر تم زندہ ہو ۔  زمین اور آسمان کی ہر چیز اُس کی اطاعت کررہی ہے۔ کوئی پتھر کسی پتھر کی اطاعت نہیں کرتا ۔ کوئی درخت کسی درخت کی اطاعت نہیں کرتا۔کوئی جانور کسی جانور کی اطاعت نہیں کرتا۔پھر کیا تم جانوروں اور پتھروں سے بھی گئے گزرے ہو گئے کہ وہ تو وہ صرف خدا کی اطاعت کریں اور تم خدا کو چھوڑ کر انسانوں کی اطاعت کرو؟  


{مسلمان کسے کہتے ہیں۔خطبات حصہ اول - مولانا سید ابو ال اعلیِ مودودی رحمتہ اللہ علیہ }

Friday, December 2, 2011

امت مسلمہ کی اہل مغرب کی اندھی تقلید

   امت  مسلمہ کی اہل مغرب کی اندھی تقلید

      (مولانا  سید ابو اعلیٰ مودودی کی کتاب پردہ سےاقتباس)


یہی بہرانی کیفیت کا زمانہ تھا جس میں مغربی معاشرت ،مغربی آداب و اطوار حتٰی کہ چال ڈھال اور بول چال تک میں مغربی طریقوں کی نقل اُتاری گئی۔مسلم سوسائٹی  کو مغربی سانچوں میں ڈھالنے کی کوشش کی گئیں۔الحاد،دہریتاور مادہ پرستی کو فیشن کے طور پر بغیر سمجھے بوجھے قبعل کیا گیا۔ہر وہ پختہ یا خام تخیل جو مغرب سے آیا ،اس پر ایمان بل غیب لانا اور اپنی مجالس میں اسےمعرض بحث بنانا روشن خیالی کا لازمہ سمجھا گیا ۔شراب ،جوا ،لاٹری،ریس ،تھیٹر،رقص و سرور اور مغربی تہذیب  کے دوسرے سمرات کو ہاتھوں ہاتھ لیا گیا ۔شائستگی ،اخلاق ،معاشرت ،معیشت،سیاست ،قانون،حتّٰی کہ مذہبی عقائد  اور عبادات  کے متعلق بھی جتنے مغربی نظریات یا عملیات تھے  انھیں کسی تنقید اور کسی فہم و تدبر کے بغیر اس طرح تسلیم کرلیا گیا کہ گویا وہ آسمان سے اُتری ہوئی وہی وحی ہیں جس پر سمعنا و اطعنا کہنے کے سوا کوئی چارہ ہی نہیں ۔اسلامی تاریخ کے واقعات ،اسلامی شریعت کے احکام اور قران و حدیث کے بیانات میں سے جس جس  چیز کو اسلام کے پُرانے دشمنوں نے نفرت یا  اعتراض کی نگاہ سے دیکھا اس پر مسلمانوں کو شرم آنے لگی اور انھوں نے کوشش کی کہ اس داغ کو کس طرح دھوڈالیں۔انھوں نے جہاد پر اعتراض کیا ۔انھوں نے عرض کیا کہ حضور بھلا ہم کہاں اور جہادکہاں؟انھوں نے غلامی پر اعتراض کیا ۔انھوں نے کہا غلامی تو ہمارےہاں بلکل ہی نا جائز ہے۔انھوں نے تعددازدواج  پر  اعتراض کیا ۔انھوں نے فوراً  قران پاک کی ایک آیت پر خط نسخ پھیر ڈالا۔انھوں نے کہاعورت و مرد میں کامل مساوات ہونی چاہیے،انھوں نے کہا یہی ہمارا مذہب بھی ہے۔انھوں نے قوانین نکاح و طلاق پر اعتراضات  کئے۔یہ ان  سب میں ترمیم کرنے پر تل گئے۔انھوں نے کہا اسلام آرٹ کا دشمن ہے۔انھوں نے کہا اسلام آرٹ کا دشمن ہے۔انھوں نے کہا اسلام تو ہمیشہ سےناچ گانے اور مصوری وبت تراشی کی سرپرستی کرتا رہا ہے۔ 

مسلمان کی تعریف - مولانا سید ابو الاعلی مودودی

 مسلمان کہتے ہی اُس کو ہیں جو خدا کے سوا کسی کا بندہ اور رسول صلی اللہ علیہ وسلم کے سوا کسی کا پیرو نہ ہو ۔ مسلمان کہتے ہی اُس کو ہیں جو خدا کے سوا کسی کا پیرو نہ ہو ۔ مسلمان وہ ہے جو سچّے دِل سے اِس بات پر یقین رکھتا ہو کہ خدا اور رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی تعلیم سرا سر حق ہے ، اُس کے خلاف جو کچحھ ہے وہ باطل ہے اور انسان کے لیے دین اور دنیا کی بھلائِ جو کچھ بھی یے صرف خدا اور اس کے رسول صلی اللہ علیہ وسلم  کی تعلیم میں ہے ۔ اِس بات پر کامل یقین جس شخص کو ہوگا وہ اپنی زندگی کے ہر معالملہ میں یہ صرف یہ دیکھے گا  کہ اللہ اور اس کے رسول صلی اللہ علیہ وسلم کا کیا حکم ہے ۔ اور جب اسے حکم معلوم ہوگا تو وہ سیدھی طرح سے اُس کے آگے سر جُھکا دے گا ۔ پھر چاہے اُس کا دل کتنا ہی تلملائے اور خاندان کے لوگ کتنی ہی باتیں بنائیں ، اور دنیا والے کتنی ہی مخالفت کریں ، وہ ان میں سے کسی کی پروا نہ کرے گا ، کیونکہ ہر ایک کو اس صاف جواب یہی ہوگا کہ میں خدا کا بندہ ہوں تمہارا بندہ نہیں ہوں۔ اور میں رسول صلی اللہ علیہ وسلم پر ایمان لایا ہوں ، تم پر ایمان نہیں لایا ہوں۔

اس کے بر خلاف اگر کوئی یہ کہتا ہے کہ خدا اور رسول صلہ اللہ علیہ وسلم کا ارشاد یہ ہے کہ تو ہوا کرے ، میرا دل تو اس کو نہیں مانتا ، مجھے تو اس میں نقصان نظر آتا ہے ، اس لیے میں خدا اور رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی بات کو چھوڑ کر اپنی رائے پر چلوں گا ، تو ایسے شخص کا دل ایمان سے خالی ہوگا ۔ وہ مومن نہیں بلکہ منافق ہے کہ زبان سے تو کہتا ہے  کہ میں خدا کا بندہ اور رسول صلی اللہ علیہ وسلم کا پیرو ہوں ، مگر حقیقت میں اپنے نفس کا بندہ اور اپنی رائے کا پیرو بنا ہوا ہے ۔

اِسی طرح اگر کوئی شخص یہ کہتا ہے کہ خدا اور رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی بات کچھ بھی ہو ، مگر فلاں بات تو باپ دادا سے ہوتی چلی آرہی ہے، اس کو کیسے چھوڑا جا سکتا ہے، یا فلاں قائدہ تو میرے خاندان یا برادری میں مقرر ہے ، اسے کیوںکر توڑا جا سکتا ہے ، تو ایسے شخص کا شمار بھی منافقوں میں ہوگا ، خواہ نمازیں پڑھتے پڑھتے اس کی پیشانی پر کتنا بڑا گٹّا پڑ گیا ہو اور ظاہر میں اُس نے کتنی بڑی متشرّع صورت بنا رکھی ہو ۔ اس لیے کہ دین کی حقیقت اُس کے دل میں اُتری ہی نہیں ۔ دین رکوع ،اور سجدے اور روزے کا نام نہیں ہے ، اور نہ دین انسان کی صورت اور اس کے لباس میں ہوتا ہے ، بلکہ اصل میں دین نام ہے خدا اور رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی اطاعت کا ۔ جو شخص اپنے معاملات میں خدا اور رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی اطاعت کا انکار کرتا ہے ، اس کا دل حقیقت میں دین سے خالی ہے ، اس کی نماز اور روزہ اور اس کی متشرّع صورت ایک دھوکے کے سوا کچھ نہیں۔

اِسی طرح اگر کوئی شخص خدا کی کتاب اور اِس کے رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی ہدایت سے بے پروا ہو کر کہتا ہے فلاں بات اِس لیے اختیار کی جائے کہ وہ انگریزوں میں رائج ہے اور فلاں بات اس لیے قبول کی جائے کہ فلاں قوم اُس کی وجہ سے ترقی کر رہی ہے ، اور فلاں بات اس لیے مانی جائے کہ فلاں بڑا آدمی ایسا کہتا ہے ، تو ایسے شخص کو بھی اپنے ایمان کی خیر منانی چاہیے ۔ یہ باتیں ایمان کے ساتھ جمع نہیں ہو سکتیں۔ مُسلمان ہو اور مسلمان رہنا چاہتے ہو تو ہر اُس بات کو اُٹھا کر دیوار پر دے مارو جو خدا اور رسُول کی بات کے خلاف ہو۔ اگر تم ایسا نہیں کر سکتے تو اسلام کا دعوٰی زیب نہیں دیتا ۔ زبان سے کہنا کہ ہم خدا اور رسول صلی اللہ علیہ وسلم کو مانتے ہیں ۔ مگر اپنی زندگی کے معاملات میں ہر وقت دوسروں کی بات کے مقابلہ میں خدا اور رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی بات کو در کرتے رہنا ، نہ ایمان ہے ، نہ اسلام ، بلکہ اس کا نام منافقت ہے

{ایمان کی کسوٹی - خطبات  حصہ اول - مولانا سید ابو الا علی مودودی رحمتہ اللہ علیہ}

جہاد کا صحیح اسلامی تصور


اسلام میں جہاد کا کیا معنی ہے ؟ 
جہاد کا لفظ قران میں وسیع معنوں میں استعمال ہوا ہے اور قرانی اصطلاح میں اللہ کے دین کی سر بلندی کے جذبے ، نیت اور ارادے سے کی جانے والی دعوتی تحریری،زبانی ، قانونی آئینی معاشی سیاسی علمی اصلاحی تحریکی اور جہادی کوشش "جہاد" ہے۔اور اس کا آخری درجہ اللہ کے لیے اپنی جان قربان کر دینا یعنی قتال فی سبیل اللہ ے۔قران مجید نے "جہاد" کی اسطلاح اسی وسیع منی میں استعمال کی ہے۔ارشاد باری تعالی ہے 
فلا تطع الكافرين وجاهدهم به جهادا كبيرا 
پس اے نبیؐ، کافروں کی بات ہرگز نہ مانو اور اس قرآن کو لے کر ان کے ساتھ جہاد کبیر کرو
سورۃ الفرقان ایت 52 
مفسرین کا اس بات پر اتفاق ہے کہ یہ سورت مکی ہے۔اس آیت میں "ہ" ضمیر قران کی لوٹ رہی ہے ۔ جمہور مفسرین حضرت عبداللہ بن عباس جلیل القدر تابعی مقاتل بن حیان ، امام جریر طبری ، امام قرطبی ، امام بغوی ، امام بیضاوی ،امام ابن تیمیہ ، علامہ ابن جوزی ،علامہ آلوسی علامہ زمخشری ، علامہ ابن عاشورا مالکی ، سید قطب شہید ،علامہ ابو بکر الجزائری اور ڈاکٹر اسرار احمد نے آیت میں مذکور "ہ" ضمیر سے مراد قران لیا ہے۔جبکہ بعض مفسرین مثلا امام رازی ، ابن عادل حنبلی ،امام بقاعی وغیرہ نے اس ضمیر سے مراد سے اللہ کی رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی تبلیغ رسالت لیا ہے جبکہ بعض نے اس ضمیر سے مراد اسلام لیا ہے ۔ ان مفسرین کی آراء نقل کرنے کا مقصد یہی ہے کہ آئمہ سلف کے نذدیک اس آیت میں جہاد سے مراد قتل نہیں ہے ، بلکہ یہ لفط یہاں اپنی صلاحیتیں کھپانے اور کوشش کرنے کے معنی میں استعمال ہوا ہے۔
احادیث میں بھی جہاد کی اصطلاح انہی وسیع معنوں میں استعمال ہوئی ہے ۔ ایک روایت کہ الفاظ ہیں 
حضرت عبد اللہ بن مسعود سے روایت ہے کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا : " مجھ سے پہلے اللہ کسی قوم میں اللہ تعالی نے کوئی نبی ایسا نہیں بھیجا کہ جس کہ حواری اور ایسے ساتھی نہ ہوں جو اس کے طریقے کے مطابق چلتے تھے اور اس کے حکم کی پیروی کرتے تھے ۔ پھر اس کے بعد کچح نہ خلف قسم کے لوگ ان کے جانشین بنتے تھے جو ایسی باتیں کہتے تھے کہ جن پر خود عمل نہیں کرتے تھے اور اس پر عمل کرتے تھے جس پر کرنے کا ان کو حکم نہیں دیا گیا تھا۔پس جس نے ان کے ساتھ اپنے ہاتھ سے جہاد کیا وہ مومن اور جس نے اپنی زبان سے جہاد کیا وہ مومن ہے اور جس نے اپنے دل سے جہاد کیا وہ مومن ہے۔اور اس کے بعد تو رائی کے دانے کے برابر بھی ایمان نہیں ہے۔{مسلم}۔
ایک اور حدیث کے الفاظ ہیں:۔
مشرکین کے ساتھ اپنی جانوں ، اپنے مالوں اور اپنی زبانوں سے جہاد کرو {سنن ابی داود }۔
پس جہاد کا معنی صرف قتال نہیں ہے جیسا کہ یہ غلط فہمی بہت عام ہو چکی ہے ۔ البتہ قتال "جہاد" کی ایک بلند ترین صورت ضرور ہے ۔ جہاد سے مراد اعلائے کلمتہ اللہ کے لیے کی جانے والی ہر قسم کی جدوجہد اور کوشش ہے ۔جہاد کی کم از کم ۴ اقسام ہیں جن کو شیخ ابو بکر الجزائری رحمتہ اللہ علیہ نے اپنی تصنیف "منہاج ال مسلم " میں گنوایا ہے  جس کی تفسیل کتاب ھذا میں دیکھی جا سکتی ہے ۔


لڑکی والوں کے یہاں شادی کا کھانا ناجائز کیوں - مولانا سید شہاب عالم ندوی


بعض لوگ کہتے ہیں کہ لڑکی والے اگر نکاح کے موقع پر اپنی خوشی سے دعوت کردیں تو اس میں کیا برائی ہے اور شرعی اعتبار سے اس کی ممانعت کی دلیل کیا ہے ؟ تو اس مسئلے کو دو پہلو ہیں : پہلا یہ کہ اگر ایسا کھانا لڑکے والوں کے مطالبہ پر ہو تو وہ صاف طور پر "اکلِ باطل" ہے جس کی ممانعت قرآن مجید میں آئی ہے {سورۃ نساء 29} چناچہ اس آیت کے مطابق لوگوں کا مال نا حق کھانا ممنوع قرار دیا گیا ہے۔اور مفسرین نے تصریح کی ہے کہ بغیر کسی معاوضہ کے کسی کا مال کھانا بھی اکل باطل ہے میں شامل ہے ۔پھر چونکہ شریعت نے شادی بیاہ کے اخراجات مرد پر عائد کیے ہیں عورت پر نہیں اس لیے لڑکی والوں سے اس قسم کا مطالبہ کرنا شرعاً نا جائز ہے اور پھر سنت رسول صلی اللہ علیہ وسلم یا سنت صحابہ سے بھی اس کا کوئی ثبوت نہیں ملتا کہ اسلامی دور میں لڑکی والوں نے کبھی نکاح کی دعوت کی ہو ۔ بلکہ اگر ثبوت ملتا ہے تو صرف ولیمے کا جو مرد کی طرف سے کیا جاتا ہے ۔ اور  یہ بات عقلی اعتبار سے بھی صحیح ہے ۔ کیونکہ لڑکی لڑکے کا گھر بسانے کے لیے لڑکے کے یہاں جاتی ہے نا کہ لڑکا لڑکی کا گھر بسانے کے لیے لڑکی کے یہاں جاتا ہے ۔اِس لئے نظام فطرت کی رو سے جب اِس کا فائدہ مرد کو مِل رہا ہے تو اس کے اخراجات بھی اس ہی کو برداشت کرنے پڑیں گے۔

اب رہا یہ دوسرا پہلو کہ اگر لڑکی والے بغیر کسی مطالبہ کہ اپنی خوشی سے دعوت کردیں تو اس میں کیا برائی ہے ؟ تو اس طرح کہدینا بظاہر تو ایک آسان بات معلوم ہوتی ہے مگر وہ در حقیقت بجائے خود بہت سی برائیوں کا مجموعہ ہے۔ مگر اس موقع پر تین باتوں لحاظ رکھنا ضروری ہے : پہلی  بات اگر لرکی والے اس قسم کا کھانا اپنی خوشی سے ہی کیوں نہ کھلائیں تب بھی وہ لڑکی والوں پر ایک خلاف شرع بوجھ ہے ۔ یہ اور بات ہے کہ اگر چہ وہ بظاہر خوش دلی سے کھلاتے ہوئے دکھائی دیتے ہوں مگر دل ہی دل میں کُڑحھ رہے ہوں۔ سوال یہ ہے کہ جب شریعت نے اس قسم کی گنجائش ہی نہیں رکھی ہے تو پھر ہم اس کی گنجائش کیوں نکالیں ؟ دوسری بات یہ کہ جب کچھ لوگ  محض خوش دلی ہی سے سہی جب کوئی کام شروع کرتے ہیں تو وہ بعد والوں کے لیے ایک مثال اور ایک "روایت" بن جاتا ہے اور لوگ عام طور پر اپنے بزرگوں کے روایات پر عمل کرنا اور اس کے لئے کوئی بھی مشکل گوارا کرنے پر آمادہ ہو جاتے ہیں ۔ لہزا بات جب یہاں تک پہنچ جائے تو محض خوش دلی کا نہیں رہ جاتا ۔ اگر حقیقت کی نظر سے دیکھا جائے تو نظر آئے گا کہ نکاح کی موجودہ دعوتیں اول اول کسی نے بغیر کسی جبر کے خوش دلی ہی سے کھلائی ہوں گی ۔ مگر آج معاملہ محض خوش دلی کا نہیں رہ گیا ہے بلکہ اسے فرض و واجب  کا درجہ دے دیا گیا ہے ۔ اگر کوئی غریب آدمی اپنی لڑکی کے نکاح پر دعوت نہ کرے تو نہ صرف اس نکاح کو ادھورا سمجھا جاتا ہے بلکہ اسے نکّو اور نکما تک قرار دیا جاتا ہے ۔ گویا اس سے بہت بڑا گناہ سر زد ہوگیا ہو۔

تیسری بات یہ کہ اگر اس طرح ہر شخص کو چھوٹ دے دی جا ئے کہ اگر کوئی چاہے تو اپنی خوشی سے دعوت کرے اور اگر نہ چاہے تو نہ کرے تو اس کے نتیجے میں ہمارا معاشرا واضع طور پر دو طبقوں میں بٹ جائے گا اور بعض نئے سماجی مسائل پیدا ہوجائیں گے ۔ چناچہ لوگ عموماً دعوت کرنے والوں کی تعریف کرتے اور نہ کرنے والوں پر طعنے کستے رہیں گے ۔ اس طرح استطاعت نہ رکھنے والے ہمیشہ احساس کمطری میں مبطلا رہیں گے۔

ان کے علاوہ بھی اور کئی طرح کی خرابیاں پیدا ہو سکتی ہیں، لہذا ضروری ہے کہ ایسے تمام غیر شرعی رسوم و رواجات کو ختم کر کے ہزاروں لاکھوں بندگانِ خدا کو راحت پہنچائی جائے جو زمانے کے بے رحم ہاتھوں میں پھنس کر اپنی قسمت کو کوس رہے ہیں اور جن کے گھروں میں دو چار لڑکیاں موجود ہیں وہ تو گویا کہ زندہ درگور ہیں۔


{نکاح کتنا آسان اور کتنا مشکل از مولانا محمد شہاب الدین ندوی حفظہ اللہ } 

Friday, November 11, 2011

تاریخ اسلام کی مثالی شادیاں

تمدن کی گاڑی آگے بڑھتی رہے اس لیے خالق کائنات نے نکاح کا ادارہ قائم فرمایا ہے۔اس کے ذریعے ایک طرف تمدن کی گاڑی آگے بڑھتی ہے تو دوسری طرف قران اس ہی بندھن کو سکون حاصل کرنے کا ذریعہ بھی قرار دیا ہے جیسا کہ ارشاد باری تعالی ہے

 اور اس کی نشانیوں میں سے یہ ہے کہ اس نے تمہارے لیے تمہاری ہی جنس سے بیویاں بنائیں تاکہ تم ان کے پاس سکون حاصل کرو اور تمہارے درمیان محبّت اور رحمت پیدا کر دی یقیناً اس میں بہت سی نشانیاں ہے اُن لوگوں کے لیے جو غور و فکر کرتے ہیں
سورۃ روم آیت 21 


 پر افسوس کا مقام ہے کہ اس اتنی پاک و مقدس رشتہ کو جاہلانا رسوم کا شکار کر نے کا نتیجہ یہ نکلا ہے کہ نکاح سخت مشکل ہوچکا ہے اور جو غیر فطری طریق ہیں وہ نہایت آسان ہو چکے ہیں۔ ذیل میں اس ہی حوالے سے ایک مضموں ہے جس میں دور صحابہ کے اندر نکاح کی آسانیوں کو اُجاگر کیا گیا ہے ۔ اللہ سے دعا ہے کہ ہم کو اپنی خاص حفاظت میں رکھے شیطان مردود کے شر سے اور ہم کو اپنے اسلاف کے طریق پر چلنے والا بنائے ۔آمین
Tareekh e Islam ki Chand Misaali Shadian

نفاظ شریعت کا منہاج کیا ہو

نفاز شریعت کے ذمن میں عوام الناس میں یہ بہث عام کردی گئی ہے کہ یہ کام منہاج دعوۃ سے حاصل ہوگا یامنہج جہاد سے۔ جب سیرت النبی صلی اللہ علیہ وسلم کی طرف ہم رہنمائی کے لیے رجوع کرتے ہیں تو وہاں دونوں طریق نظر آتے ہیں۔گویا یہ مسلہ اجتہاد کا ہے کہ آج کے دور میں کونسا منہج ہمارے حالات سے قریب ہے جس کو اختیار کرنے میں عافیت ہے جیسا کہ امام ابن قیم رحمتہ اللہ علیہ نے اعلام الموقعین میں لکھا ہے


 کہ انکار منکر کے چار درجات ہیں پہلا درجہ وہ ہے کہ جس سے منکر ختم ہوجائے اور اس کی جگہ معروف قائم ہوجائے۔دوسرا درجہ یہ ہے کہ منکر کم ہوجائے اگر چہ مکمل ختم نہ ہو۔تیسرا درجہ یہ ہے کہ منکر تو ختم ہوجائے لیکن اس کی جگہ ایک ویسا ہی منکر اور آجائے اور چوتھا درجہ یہ ہے کہ اس منکر کے خاتمے کے بعد اس سے بھی بڑا اور بدترین منکر آجائے ۔ پس پہلےدو درجے مشروع ہیں جبکہ تیسرا درجہ اجتہاد کا میدان ہے اور چوتھا درجہ حرام ہے۔


 شعبہ تحقیق قران اکیڈمی لاہور کے حافظ محمد زبیر نے اس ہی موضوع پر ایک مفصل تحقیقی مقالا لکھا ہے جس میں تمام تر مناہج اور اُن کو پیش کرنے والی جماعتوں کا تجزیہ پیش کرا ہے اور ان کے اندر راجع اور مرجوع منہج پر سیر انگیز گفتگو کری ہے۔ امید ہے اس مضمون کو پڑھنے کے بعد مسلہ واضع ہوجائے گا ۔ اللہ سے دعا ہے کہ ہم سب کو پورے خلوص کے ساتھ اپنے دین کے لیے قبول فرمائے اور بلا وجہ دوسروں کی ٹانگ کھینچنے جیسی عادتوں سے محفوض فرمائے۔آمین Nifaz e Shariat Ka Minhaj : Dawat ya Jehad

Sunday, October 30, 2011

Historical Role of Islam by M.N Roy

Historical Role of ISLAM" [By M N Roy] M N Roy was one of the Top Most Member of International Communist Party and a Founder of Communist Parties in Mexico and India. A Great great Book written by him on Islamic Culture & Political Revolution of Islam in just a small period of time and its great affects on ...

Thursday, September 22, 2011

Speech of Dr Israr Ahmed at Khilafat Conference 1994



Alhamdulillah, Alhamdulillah wa kafa wa salaat o was salam maula ambiya murslaeen.
Recitation of Surah Noor Ayat 35
Dear brothers and sisters and sons and daughters in Islam As salaam o alikum wa rahamtullah wa baraakatahu, Its indeed a great pleasure and a real honor for me to be here with you this after noon, and addressing this huge gathering of the Muslims in the heart of the western world. I am calling this place to be the heart of the western world, it occurred to my mind this very morning that United Kingdom actually is situated on the globe so that the European continent lies, the main bulk of it is to the south and east of the UK and American continent, north America is lying to the south and west of this place so actually this country sits in the presiding position in the western world,
Because of the limitation of time I want to proceed with the subject of talk directly, I just recited an ayah that is ayah number 55 of surah tun noor, surah noor was revealed in the later half of fifth year after hijrah or in the sixth year after hijrah and in this ayah Allah made three firm promises with the muslims ummah although these promises were conditional,Wa`ada Allāhu Al-Ladhīna 'Āmanū Minkum Wa `Amilū Aş-Şāliĥāti, Muslims you have to fulfill two conditions number one, to have real Imaan, not only verbal attestation, real imaan with conviction burning faith living faith and then you have to fulfill the practical implications of this faith, If you fulfill these two conditions Allah subahanahu wa’tala promises you he will give you khilafah in the earth just as he gave the khilafah to those who were before you and every reader of Qur’an must recall, the ayah of the Quraan, ya dawudo inna ja’alana ka khlifatan fil arth in the same way we shall give you khilafah in this world and the second promise, we shall make the deen which we have pleased for them and acknowledged for them it will be dominant, it will not be humiliated, it will not be down trodden wala yumakilnanalahum deenahumalaze tadalahum walayubadilannahum  mimbadi khaufihim amna and the third promise , he will change the condition of fear to those of security and peace all these three promises go to make one promise when there is khilafah for Muslims ummah there is no need for fear, there is security and there is peace and the Deen of Allah is supreme .
So actually these three promises were made I told you in the 5th or the sixth year of the hijrah  and how soon they came true , just imagine historically speaking, in the very sixth year the treaty of hudaibiyyah was concluded and Allah azzawajal him self said “inna fatahna laka fatham mubeena”, the very next year khibar was conquered, the very next year in the 8th year after hijrah , Muhmmad(saw) and his ten thousand companions  entered Mecca victoriously and within another year the whole of Arabian peninsula came under the rule of Allah azzawajal and you know after that within less than half a century the system of Caliphate , this rule of Allah on earth  that extended to a very big chunk of this globe, form the oxes  to the Atlantic, so these promises which Allah has made to the muslim ummah came to be true very soon.
But what happened after wards, now that nearly 13000 years have passed what were the stages through which the muslim ummah have been passing, and where do we stand today for that I have narrated to you a hadith of the prophet(saw), it has been included by Ahemd ibn humal in his musnad  and  the  narrator the  hadith is nauman ibn Basheer radhiallahu ta’ala anhu, I don’t want to give the literal translation, I have read out to you the complete text  and now I am giving you the essence,
The prophet (saw) enumerated five periods of time, starting from his time to the end of this world.
Number one the days of the prophet(saw) himself “khairo ummati qarni summal lazina yulaahum”  second period “ khilafah ala min haajun nabuwah”, please note the words, caliphate on the pattern of Nabuah , in the footsteps of nabuwah on the same methodology as nabuwah, the same system , the politico-socio-economic system, that Muhammad(saw) established in the Arabian peninsula after a hard revolutionary struggle, that was kept intact absolutely intact without any change during the period of khilafah Ala minhaj an nabuwah, then the third period, the prophet called it the period of cruel kingship, there were kings although they were names khilafah but they built palaces they had luxury for them, the fourth period which is very important, at least for the first period of kingship the kings were Muslims after all they verbally attested to the unity of Allah azzawajal and they Accepted Muhammad(saw) as the messenger of Allah but you know later on,  the prophet said the fourth period would be “summa takunu mulkan jabreeyyan” meaning Kingship with slavery and this is the period of colonial rule under which the whole Muslim Ummah passed, some parts of the Muslim world was under that for 200 hundred years some for 150 years some for less period but that period you know colonial rule “mulkan jabreeyan” now it must be noted  as Bro. Abu tala was saying although that period of direct colonial rule has come to an end, we seem to be free, there are so to say more than 50 or 60 free Muslim countries, so to say free Muslim countries but actually that colonial rule has not come to an end, it is still continuing the only difference is that now we are being rule and controlled indirectly, you know we people belong to the Indian sub continent and we were the British subjects for quite a long time, the king was here(in Britain) but the viceroy was there in Delhi. In the same way most of the Muslim rulers of today are the viceroys of America, they ( the Muslim rulers) are controlling there countries according to the policies of America, according to the policies of the new world order our resources are being exploited by others, our own policies are framed somewhere else so although direct rule have come to an end but it has not really come to an end but you know the good news is that this will come to an end the prophet(saw) have prophesied that it(colonial rule) will also come to an end “summa “yarfaulla izza shaa yar faaha”,  “wahuwassadiqul masdooq” He (prophet(saw)) is the true one and Allah azzawajal is himself a witness to his truthfulness  and when he said it will come to an end, it has come to an end and the Good news I am giving to you is after that the Prophet said” summa takunu khilafat al minhaj an nabuwwah”, then again there will be a period of khilafah ala minhaj an nabuwwah( caliphate in the foot steps of Prophet hood). The same system, the same politico-socio-economic system, the same unity of the ummah, the same one leader of the Muslim Ummah and one khalifah of the whole Muslim ummah not only of the whole Muslim ummah but whole of the globe because the second part of the good news is that prophet has said in more than one hadith that now when for the second time this khilafah ala minhajun nabuwwah is established on earth, it will not be limited to any part of the world, it will be global , it will over the whole of the world of humanity because firstly he was sent for the whole of humanity “wama arsalna ka illa kaaffa tallin naas’e basheeram wa nazeera”  “wama arsalna ka illa rahmat tallil aalmeen” and secondly he was sent to make the deen of Allah supreme, “Huwa Al-Ladhī 'Arsala Rasūlahu Bil-Hudaá Wa Dīni Al-Ĥaqqi Liyužhirahu `Alaá Ad-Dīni Kullihi Wa Law Kariha Al-Mushrikūna” , so this domination of the deen of Allah over the whole of human world actually when this is accomplished then only the purpose of the advent of Muhammad(saw) would be fulfilled totally and this is to come and this will come as the prophet has said sallaho alyhi wa sallam, there is a hadith from hadhrat sauban radhi allahu ta’ala anhu “Qaala Rasulullahi salallaho alyhi wasallam, innallah zawaalial ard, faraytahu mashaariqaha wa maghaaribah wa inna ummati sayubluhu wa mulku ha ma zohiaye minha- rawahu imam Muslim rahimaullah.
Harzrat sauban radhiallaho an says that Rasulullah (saw) said that Allah azzawajal folded the whole earth for me so that I saw all the easts of the earth and all the wests of the earth and take it from me that the rule of my Ummah will extend to all the regions which were shown to me by folding the earth, there are other hadith of this respect but I don’t have the time to enumerate all of them.
Now I want to discuss very briefly what actually we mean by khilafah, actually khilafah is the opposite or the antonym of sovereignty because sovereignty of this universe belongs to Allah only, who so ever claims sovereignty is claiming to be equal to Allah , to be partner of Allah, sovereignty is for Allah, “inil hukmo illa lillah”.amara illa tabudu illa iyya” “lahu mulku samawati wal ard” , kingdom of heaven on earth, you know these words of the lord’s  prayer, this is also a gem of the prophetic wisdom, “thy Kingdom come” because you  are the king of the universe , you have created the universe, kingship belongs to you(Allah), sovergnity belongs to you, your(Allah’s) will is being enforced in the heavens, oh God your will should be enforced on this earth also, This is actually khilafah and you know all the prophets of Allah they were the khulafa because the commands of Allah were coming towards them, and they were enforcing the commands of Allah subhanahu wataala, they never claimed sovereignty for them they were not kings of the peoples row and people say that Dawood (as) was kings but No, he was not a king, he was a caliph Quran says “Ya dawwodo inna ja’alnaka khalifatan fil ard” you are khalifah, you are vicegerent of Allah subhanahu watala on earth. So actually as Qur’an says “alaa lahul khalqo wal amr” To Him belongs all the creations and all the command , who has created has the right to rule, nobody else has the right to rule, accept a limited autonomy can be given that all the commands of Allah subhanahu watala should be enforced as such without any change, what to speak of 51% majority , not even 100% of human beings can change the commands of Allah subhanahu wataala, but where there is no express command , no express order, you can use your best judgment, you can make ijitaahd, so you can say that there is a limited autonomy in this, but not the sovereignty , I told you, as long as the institution of prophet hood was going on every Nabi was the khalifah of Allah, was the vicegerent of Allah. As I have quoted the ayah “  Ya dawwodo inna ja’alnaka khalifatan fil ard” then there is the hadith of Prophet Muhammad (saw) and it has been reported by Imam Bukhari “kaanat banu Israel tasusohumul ambiya kullama halaka nabiyyun khalafahu nabiyyun “ the community affairs, the political affairs of Bani Israel, they were in the hands of the prophets , whenever a Prophet died, he was succeeded by a Prophet, when hazrat Dawood died, he was succeeded by Prophet Sulemaan (as), he was also caliph of Allah subhanahu wataala, but you know that the last personal caliph of Allah was Muhammad (saw) . After him, no prohethood, no messsengerhood, no personal caliphate , after him this caliphate became the collective affair of the Ummah, this is the Khilafatul Muslimeen, now the Muslims as a community, because they accept Allah subhanahu wataala as their sovereign, they are ready to submit before his will so actually now they are entitled to the caliphate.

And that is the promise that Allah made with the Muslim ummah, “Wa`ada Allāhu Al-Ladhīna 'Āmanū Minkum Wa `Amilū Aş-Şāliĥāti” Here you know the pronoun is plural about Hazrat Dawood  “Ya dawwodo inna ja’alna”ka” khalifatan fil ard” He himself was the caliph. Now the whole Ummah is actually to become the caliph, this is the concept of caliphate which has become from personal caliphate to collective caliphate of the Ummah and this is the khilafah al ijtima’iyyah .

Now I must go to the second part of my talk, this caliphate, it cannot be established by mere wishing, we may be wishing it, it won’t be established, it cannot be established bu mere praying Prayers are always accepted by Allah swt when you have done whatever you could do, when you have spent all that you had, and then you pray to Allah swt, “O Allah I have done what I could do. Now the result is in your hand” then the prayers are accepted otherwise not. And I am saying now thing more, even you know sacrifices won’t take as anywhere unless the sacrifices are on the pattern on the methodology of Muhammad (saw). Sacrifices also go in vain. We have been seeing what has been happening in the Muslim world. More than one million lives have been lost in Afghanistan, where is the Khilafah, where is the Islamic state, still you know infighting is going on although I hope Insha’Allah in the near future there will be something good coming up out of that land . The sacrifices will bear their fruit, but you know the result up till now is very disappointing. Why? Because we are not taking to the methodology of Muhammad (saw). The caliphate cannot be established, let me quote here s saying of Imam Malik . He says “lain yasluha akhiruha zihil ummah ila bima swalaha bihi awwaloha” The last part of this ummah will not be reformed except on the pattern and methodology and on the lines on which the first part of this ummah was reformed. Now you there is relationship between that hadith and this saying of imam mailk , the first part of the ummah was khilafah ala minhanjun nubuwwah, and as the prophet foretold the last part of the Ummah will also be khilafah ala minhajun nabuwwah, so what does it mean, the same methodology will have to adopted if you want to establish khilafah for the second time, adopted by Muhammad (saw) “Wallazena ma’ahu raziallahu ta’ala ajmaeen, The same methodology will have to employed if you want to have the same result which we found by the sacrifices and Jihad -fisabillah of Muhammad saw.

Now I want to summarize in very brief words, what was that methodology. First of all call people to emaan, real emaan, real faith. Not verbal attestation alone. We are more than a billion today in this world, who testilfy Ashhadu alla ilaha illallah wa ashhaduanna muhammadar rasulullah” but what’s the fate of that one billion, more than one billion. We are one fifth of the total world population. We have the maximum resources under our feet, a very big chunk of the earth under our feet, but have we any say in the Global affairs. Does any power consult us in any international affair? Our resources are being exploited by others; why? Because we don’t have emaan, because Allah subhanahu wa tala says in clear words in Surah Ale imran “wala tahinu wala tahzanu wantumul azauna in kintum mu’mineen” “Don’t be grieved, don’t be sorrowful ; we promise you. You will be will be supreme, you will be the highest, but only if you are real mu’mins, and we are not the highest , we are the lowest, although we are Muslims, “Qalatil arabo amanna qul lam tuminu wala kin quloo aslamna “ we are Muslims only ,legal Muslim because we testify we say  Ashhadu alla ilaha illallah wa ashhaduanna muhammadar rasulullah but where is that true faith , where is the burning conviction , conviction of the presence of Allah subhanahu wa’tala, conviction of his unity, conviction of him omnipotence, omniscience, omnipresence, conviction of resurrection, conviction of life after death, conviction of the institution of wahi, conviction that Qur’an is the word of Allah swt . If we search our hearts, we find something , we find something missing, we do believe , we do profess to believe, but that real emaan is not there, we shall have to recultivate, regenerate, revitalize, revive that real emaan, and the only source for that would be  Quran,”huwallazi  unazzalu ala abdihi ayyaatin bayyinatin liyukhrijakum minazzulumati ilann noor “It is He ( Allah swt) who is sending down these shining signs of his wisdom and his knowledge so that he should take you out from all shades of dark nesses (kufr, shirk , ilhaad materialism, all these materialistic values . You know what are ambitions of this worldly life, luxuries, comforts, nothing else, all the sea are darknesses, shades of darknesses, and only Qur’an can take us out of it, to a very popular movement of turning towards Qur’an and getting the real faith, real emaan, burning faith, living faith, from it, that is the first stage that Muhammad saw was doing for at least 12years at Makkah,. What was he doing “yatlu alayhi ayatihi wayuzakki him wayu allimuhumul kitaaba wal hikmah “so that was the first phase of his struggle. What was the second one? “Whosoever accepts emaan or if he was a muslim, he revives, he renews his emaan and then you have to organize them into a party, there should be a party, there is a hadith from harisul ashari radiallahu tala anha and he said that the prophet said “ Amarukum bikhamsin Allahu amaribihinna bil jamaatey wassamey wa’tta’atey wahijratey wal’jihadey fi sabilillah”  now this has to be done. Organization disciplined party and you the Prophet saw although he was messenger of Allah and whosoever believed in him he had to obey him anyhow “wama yantiqu anil hawa in huwa illa wahyun yuha” he has to be obeyed anyhow but still he took the pledge from sahaba of total obedience whatever I command you have to accept, you have to obey. As you know ubada ibn samit has reported He says “Baa’yana rasulullah saw ala sam’ey wattatey fil usrey wal yusrey  wal manshatey waal makraey wa’ala asaratey alayna  hijratey wal jihadey ……….”  we gave our pledge to Prophet saw “we shall obey every command that you give us although it might be difficult or easy , although it might feel inclined to it , or we might have to force ourselves to do it , although you may prefer others to us , all these conditions you know the prophet saw already got from them and that is the sunnah of the prophet Muhammad saw  he left for the ummah, because when for the second time, the struggle for establishing khilafah will be done, there will be no nabi. No nabi is to come no, no rasool has to be sent now, only some ummati, some of the followers of Muhammad saw will take the lead. And then you know you have to give your pledge of obedience. But that pledge of obedience will be limited by the injunctions of the shariah. And that is actually the only _____and that would become the foundation stone and the constitution of hizbullah. Islamic revolutionary party to be able to bring about that change and establish the khilafah on earth. Now that’s what the organization and plz note this hadith which I have quoted. It is mutaffaqun alayh, it is accepted by Imam bukhari as well as Imam Muslim rahimullah so actually that was the second step and along with that you have to purify your souls, your intentions. This should not happen that externally you should be making jihad for the cause of Allah but within your hearts, in the bottom of your hearts you are after some worldy gains. You want some name or fame, or some work, or some position of authority but that actually will not take us anywhere.

 Yuzakkihim innamal aamalu binniyah wainnama likullim ri’immadawa” so that actually organization, training, purification of soul, that was going on for 12 years at Makkah and side by side during those 12 years , the most noteworthy thing is  which we must make very clear to the world at large  For  12 long years at makkah , order of the day was, take every persecution, whether verbal, or physical without any retaliation, no raising of hands even in self defense , there was no permission to resist . What to speak of terrorist activity, what to speak of killings and bombings. No act of even you know retaliation , not even act of self defense was allowed, you know Hazrat Sumayyah ra , Hazrat e yasir ra both were martyred, butchered , tortured like anything and then killed by Aby Jahal and at least 40 Muslism were present at that time in Makkah, and please never have the idea that they were cowards maaz’Allah summa maazAllah but there was no permission from the prophet saw , you don’t retaliate kuffu aydiyakum , keep your hands folded, have sabr, even the prophet used to pass by them , when they were being tortured by Abu Jahal, and the Prophet was saying to them “ Isbiru ya alaa yasir fainna mauidatul jannah  “ have patience o Yasir , because your place is Jannah . Allah swt will take you immediately when you will die, you will be transferred to Jannah  because shuhada, they go directly to jannah, As you know, we have you know in Surah Yaseen , when a Muslim was killed and martyred  “Qeelad khulil jannah qaula ya layta qaumi ya lamuna bima ghafarali rabbiwajalani minal mukrameen “ So that is very important, because we are finding in many of the countries, our brothers , very spirited, who are very motivated , they are very sincere, I know they are very sincere, if somebody is laying down his life , How can we doubt about his sincerity , if somebody is ready to go to jail , how can we doubt his sincerity , If somebody is ready to go to anyplace of torture, How can we doubt his sincerity.

But actually sincerity alone doesn’t guarantee success; sincerity guarantees the reward in the hereafter, but not success. For success you must have sincerity and the correct methodology of the Prophet Muhammad saw, unless both these joint together, we will not be able to establish Khilafah on earth. So we have to study the Seraah of Muhammad saw in depth and analyze it, from that we have to take the guidance, how we have to establish the seerah. We should say to the western world, Yes we are fundamentalist. We can’t make any bargain, we can’t make any compromises on the fundamentals of Islam, we have to cling to the fundamentals of islam , but we are not terrorists. We want to argue, we want to come to you with our arguments “Hatu burhanakum inkuntum saudiqeen” You bring forth your argument, we can prove our point of view, because we can prove that the only just social order can be the just social order given by Allah swt , because he is the creator of all, he loves all “Al khalqu ala ayalullah “ He can do justice to everybody . If the capitalists, they are thinking, they will think about their own interests , not the interest of the laborers. In the same way Landlords, they will be having their own interest before way, not the interest of the farmers. In the same way men cannot think about women, because they think about their own problems, women can’t think as a man, because they have to see to their own problems. Only one and that is Allah swt , because everybody is dear to Him, all are his creatures  , the system that He has give, the Law that he has given , actually that only can be the surety , that can be a gurantee of justice to all and let us see to the humanity at large , when we talk of Khilafah, we don’t talk about the community affair , about some secratarian affair, this is the mercy of Allah swt for the whole of mankind and we know, at least we know the three Abrahim faith, The Jews, the Christians and the Muslims, they should have no doubt about it. They believe in one Allah, they believe that Allah swt has sent down his word to his Prophet. All of them believe in all the prophets of the Old Testament. The Jews, the Christians, and the Muslims they all believe. They all believe that Torah was given to Moses (as) and it contained law and they know, the Christians also know that Jesus himself said that “don’t think that I have come to destroy law, this law of Allah swt which they called the Mosaic Law, the Law of Moses, they know it’s divine. It’s not the law framed by Moses, it was the law given by Allah swt and the same line actually is which has come to an end in its climax, in the person of Muhammad saw that Shariah has become complete “Al Yauma akmaltu lakum dinukum wa’atmamatu alaykum nimati wareezotaukumul al islama deena ” So actually we are working for the humanity. Muhammad saw came for the whole of humanity not for Muslims alone. But actually we are addressing Muslims to start with , because they profess that they are Muslims , because they say they believe in Allah, because they say that they believe in Muhammad saw , because they say they believe in Qur’an, actually that is why we are addressing them, that you should recall what is your duty. You should be reminded that what is your duty as Ummah and brother Abu Talha said “Kuntum Khayra 'Ummatin 'Ukhrijat Lilnnāsi Ta'murūna Bil-Ma`rūfi Wa Tanhawna `Ani Al-Munkari Wa Tu'uminūna Billāhi ” that is the only cause. We are calling all the Muslims to get together, to start a mass movement in the Muslim world, so that there reminance of the colonial rule can be done away with and we are free to unite all Muslims as Allama iqbal you know. the biggest philosopher of Islam of this century he said “Ek hon muslim haram ki paasbani key liye , neel key shail sey lekey tab khaq ka shagar” all these nationalities, all these ethnic differences, linguistic differences you know they should be cut short , they can remain there is no doubt but t you know “Wa Ja`alnākum Shu`ūbāan Wa Qabā'ila Lita`ārafū “ Its for only recognition, introduction, not for any division. The Muslim Ummah should be one and they should establish the deen of Allah because it is in mercy of humanity. Humanity is in seerah of a just social order. And we have that just social order we are the custodians of the Deen of Allah. That is actually the biggest gift for humanity from Allah SWt which came from Muhammad SAW and we have to do our duty not for us, not for our end, not for our benefit but for the benefit of the humanity at large” wama arsalnaka illa rahmatal lilalameen” because it is just social order and let me point it  here that according to the prophecies of Prophet Muhammad SAW when this Global domination of Khilafah will come it will come by a  consecutive effort, by the help of Jesus (As) . He will descend again; he was lifted alive to the heavens. He will come down and he will join hands with the Ummah of Muhammad (SAW) There will be going to be the biggest war of human history and it is there in the traditions of the Christians also and in the tradition of the Muslims also . You can read the last chapter of bible. The New Testament, the revelations and there is the mentions of Armageddon a very big war that will be fought before the end of this word between the forced of evil and forces of Good and that is what the Prophet has Prophesized SAW. In you know Kitabul malahim , the chapter of malahim in ahadith. Al malhamtul uzma . The greatest war will be fought between the forces of evil and forces of good, forces of Haqq and forces of Batil. This is going to come and at that juncture. Hazrat Maseeh as and the followers of Muhammad SAW , they will be together, fighting against those who are exploiters . Who are exploiting economically the whole of humanity, who are sucking the blood of the whole world and they are becoming fatter and fatter and richer and richer and they are controlling the world economy through IMF and through World Bank. Actually they are the forces of exploitation, against those Hazrat Masees AS and when this comes, Prophet Muhammad said Christianity will vanish. Islam and Christianity will join hands together, they will become one Deen Insha’Allah . So actually it’s a good omen that you are holding this conference here in the heart of the Christian world. But let me now complete. You know this third step I was telling. First of all call to emaan through Qur’an, purify their souls organize them into a party and go on doing this, go on doing this. Extending your base your organizational base till such time when you are strong enough to challenge these evil forces, openly in this field if that time comes. Uptil that time take all persecution without any retaliation. Must have before you the twelve years long period of passive resistance. “Isbiru “have patience. be steadfast, show forbearance but don’t retaliate , no killing, no revenge whatsoever, but after that when you feel , the Prophet felt that He is strong enough, he has enough number of men, they are committed, they are devoted they love Allah, they love akhirah, they are ready to sacrifice everything they have , their lives everything. Then he threw an open challenge to the forces of exploitation that time. What were the forces of exploitation? I am using these words knowingly, because Quraysh actually, the tribe at Makah , they were exploiting the people of Arabia in two ways. In one way, religious exploitation. Through idolatry, al the idol were present in makka. So all the tribe people used to ocme there, to visit there. They brought gifts and presents and all these gifts and presents, which were presented to the idols, they were actually the revenue of Quraysh, they were using it that was their force of income. That was their exploitation, in the name of religion, false religion. Worship of the idols, and number two on the basis of this privilege that they had, that they got the monopoly of the east west trade. Because no caravan could pass directly from the Arabian territory except the caravan of quraysh. Because they were the custodians of the Kabah. And there in Kabah were 360 idols. Every tribe as their god, as a sort of the hostage with the Quraysh. If they harmed the caravan of the Quraysh their God could be smashed. So actually both ways they were exploiting the people of Arabian Peninsula. And then Muhammad Saw threatened the life line of the Quraysh , threatened their superiority in the trade and that was the final phase of the struggle, revolutionary struggle of Muhammad SAW that armed conflict began. Now kufr retaliated with full force. First battle at Badr and then at Uhud and so on six year old war and armed conflict. And then “Wa Qul Jā'a Al-Ĥaqqu Wa Zahaqa Al-Bāţilu 'Inna Al-Bāţila Kāna Zahūqāan” Why. Because this last step was taken after preparation, after training, after purification of souls, after teaching them and making them habitual to discipline, if prematurely this step would have been taken, it would not have become successful. So that is actually , although I have very detailed video tape , I have written an urdu book, a very voluminous book on this subject , I had to summarize this in a few minutes here.

Now I want to make another point and that will be the end of the talk Insha’Allah. How are we to proceed today, can there be any change, should there be any change , should there be any Ijtihaad in the methodology of Muhammad SAW , keeping in view the conditions that they have then in many ways traditions have changed. My submission, my humble submission, it’s a food for thought, we should study , but we must make a firm resolve that we must focus our attention, on the Seerah of Muhammad SAW “laqad kana lakum fi rasulullahi uswatun hasanah” this Hasnah in every respect of life especially the very mission for which he was sent the purpose of his advent liyuzhirahu aldeeney kullihi , how could it be possible that he would not have left for us an Uswaah, the whole seerah is an uswah of  Muhammad SAW , but you know for the final step there can be an Ijtihaad and there should be an ijtihaad. Why??? Because there is a change in conditions. The condition has changed.
No1. At that time at one side were Muslims only and on the other side were Kuffar clear Kuffar . So it was a clear cut division. Today we have a Muslims on both sides. Rulers are muslism, exploiters are Muslims, the American viceroys are Muslims, they are Muslims. And people who are working for Islam are Muslims, legally they are Muslims and “Al muslimu kufful likulli muslimin”, legally they are equal.
No2. There was no established government at the time of Muhammad SAW in the Arabian Peninsula. Now you have to establish system. These Governments. They have armies, they have paramilitary forces, they have air forces, they have strength with them, so the comparison is very unequal, that si why we need some Ijtihaad and the only Ijtihaad that I have been able to find and because you know the Prophet himself said SAW “Al hikmatu dwallaltul mumin huw a ahadto biwa hayto wajadaha” Wisdom is like the lost property of a mu’min . He has more right over it, wherever he can find it. So we can find that wisdom. I can quote two persons in this century who has shown us some light regarding wisdom. First was Gandhi. He started the non violent, non cooperation agitation, and actually the britishers they know it that the roots of British Raj were weakened, through this non violent, non cooperation movement of Gandhi. So the second example has been presented by Ayatullah humaini in Iran , they never revolted, they never rose up in armed rebellion, they came on the streets, they blocked the system, they were ready to lay down their lives, and they laid down their lives in thousands, and then you know the …king had to run ways , actually this thing we should keep in mind, but if there is war , if there is possibility, then Qital Fisabilillah is not Haram, it is continuous, the Prophet has said Al jihadu mazin …….” This war fighting of the cause of Allah is permitted, it will continue and ti will remain Halal from the time of my advent to the time when the last part of my ummah will go to fight Dajjal, that Armagedon, that malhamatul uzma which as to come very soon, I a m seeing it very soon “Innahu bayedan , warnauhu bayeda” Some people say that Qaayamh is very far off. I see it coming very near and these you know signs of Qiyamah that the Prophet has given us they are coming one after the another, actually the times are very short at our disposal , may be there is going to be some holocaust …for the Muslims also, just as the Jews had their holocaust in Germany . So we should prepare and we should know every minute of our time, we should put into use the maximum use to follow the footsteps of Muhammad SAW and the last word because the title of my talk contained the word of Pakistan, I have spoken uptil now nothing about Pakistan but because the brother also mentioned something I think . Brother Abu Talha himself, that when Khilafah although it was a very weak Khilafah but still it was the symbol of unity of Muslim Ummah and the enemies of Islam were afraid of it they forced the Turkish leadership of that time, to abolish it, but actually you know when khilafah was abolished and abrogated , there was only one country in the whole world where there was a resistance movement , a movement in which there was protest and that protest was so strong that even the Hindus even Mahatma Gandhi had to join khilafah movement , what connection a Hindi had with khilafah, what connection a hindu mahatma could have with Khilafah , but he had to join because the Muslims of India . Because I find you, I am very thankful to these brothers that they have quoted Mualana Muhammad Ali Jauhar in this brochure, his wording of 1924. He was the person who shook the whole of the Indian peninsula, the south Asia with his slogan “boli Amma Muahmmad Ali ki, Jaan beta Khilafat mey dey do and actually that was the slogan throughout the lengths and breadth of India. So actually I do have some hope, although this whole world belong to Allah , Allah is the ruler of this whole universe, this khilafah can start from anywhere , this can start from anywhere but actually it will start from somewhere than then come in the whole world. It cannot come in the whole world at once, if even Muhammad SAW couldn’t bring in the whole world at once. How can we bring it in the whole world at once? It will emerge from some place and then it will go to east and west and extend. May be Allah SWT chose some down country for that cause. It just possible Hay aya hai fitnah e tataar key …..” May be Allah reject our Muslims and because we are….and he gives th banner of Islam in the hands of a nation who embraces Islam now. But if we to the Muslim Ummah Pakistan was created in the name of Islam although the conditions are very disappointing, but maybe we return to our goal , if we are reminded of the main purpose of the establishment of Pakistan. I am working for that cause in Pakistan. Pay for me and I will be praying for you. Aqoolo qaoli haza wastaghfirullah…..”